Pædagogisk tilgang og metoder
Ertebjerggaards kultur danner ramme for vores pædagogiske metode, Vores hverdag er struktureret og genkendelig i faste rutiner som giver ro og tryghed for den enkelte elev til egen udvikling. Vi har et interesse- og praksisfællesskab med fordybelse, hvor der er tydelige forventninger til adfærd, samvær og mening med uddannelsen.
Pædagogiske teorier og metoder
Tilgangen på Ertebjerggaard STU, beskæftigelse og støtte tager udgangspunkt i følgende teori og metoder:
- Systemisk/narrativ teori og metode
 - KRAP – kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende praksis
 - Low Arousal metoden
 - Empowerment gennem zonen for nærmeste udvikling
 
Individuelt tilpasset struktur og undervisning
Ertebjerggaard benytter individuelt tilpasset struktur i hverdagen. Hver elev et individuelt skema, ligeledes har hver elev individuelt tilpasset undervisning i forhold til elevens behov. Vi benytter bl.a. følgende formater:
- Overindlæring gennem gentagelser
 - Flere eller mange daglige aktiviteter
 - Mulighed for fordybelse uden afbrydelser
 
Fleksible undervisningsformater
Ertebjerggaard benytter desuden forskellige undervisningsformater ud fra elevens læringsstil og behov, herunder:
- 1:1 undervisning
 - Små grupper
 - Større grupper
 - Hands-on
 - Mesterlære
 - Situeret læring
 
Effektive kommunikative strategier
Ertebjerggaard benytter sig af tydelige kommunikative strategier i forhold til den enkelte elev, herunder:
- Gentagelse
 - Assertiv kommunikation
 - Forholdskommunikation
 - Grafisk facilitering for at visualisere og konkretisere kommunikationen, så delmål, aftaler og strategier er tydelige og håndterbare.