Pædagogisk tilgang og metoder
Ertebjerggaards kultur danner ramme for vores pædagogiske metode, Vores hverdag er struktureret og genkendelig i faste rutiner som giver ro og tryghed for den enkelte elev til egen udvikling. Vi har et interesse- og praksisfællesskab med fordybelse, hvor der er tydelige forventninger til adfærd, samvær og mening med uddannelsen.
Pædagogiske teorier og metoder
Tilgangen på Ertebjerggaard STU, beskæftigelse og støtte tager udgangspunkt i følgende teori og metoder:
- Systemisk/narrativ teori og metode
- KRAP – kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende praksis
- Low Arousal metoden
- Empowerment gennem zonen for nærmeste udvikling
Individuelt tilpasset struktur og undervisning
Ertebjerggaard benytter individuelt tilpasset struktur i hverdagen. Hver elev et individuelt skema, ligeledes har hver elev individuelt tilpasset undervisning i forhold til elevens behov. Vi benytter bl.a. følgende formater:
- Overindlæring gennem gentagelser
- Flere eller mange daglige aktiviteter
- Mulighed for fordybelse uden afbrydelser
Fleksible undervisningsformater
Ertebjerggaard benytter desuden forskellige undervisningsformater ud fra elevens læringsstil og behov, herunder:
- 1:1 undervisning
- Små grupper
- Større grupper
- Hands-on
- Mesterlære
- Situeret læring
Effektive kommunikative strategier
Ertebjerggaard benytter sig af tydelige kommunikative strategier i forhold til den enkelte elev, herunder:
- Gentagelse
- Assertiv kommunikation
- Forholdskommunikation
- Grafisk facilitering for at visualisere og konkretisere kommunikationen, så delmål, aftaler og strategier er tydelige og håndterbare.